De pers over HO

 

HanzeOrkest excelleert in Brahms symphonie.

Recensie van ons concert op 20 november 2016 in Meppel,

HO recensie 21 nov 2016.pdf

 

Recensie Meppeler Courant 14-4-2014.pdf Concert Meppel 13 april 2014 Beide pianoconcerten van Brahms met Mengjie Han en Christian Sanders

Recensie in de Meppeler Courant  van het concert van 24 november HanzeOrkest en Deirdre Angenent.

 

Grandioos slottoneel van fascinerend werk

Locatie: Grote kerk, Meppel

 

Aantal bezoekers: 175

Waardering: *****

Meppel - Gabriel Fauré schreef toneelmuziek bij Pelléas et Mélissande van Maeterlinck, waaruit voor concertgebruik een suite is getrokken met daaraan toegevoegd die heerlijke Sicilienne opus 78 voor cello. Het prachtige Adagio leidt in het drama naar de dood van Mélissande. Heel ingetogen opende dirigent Frank Adams het zondagmiddagconcert met de Prelude, gevolgd door de Fileuse met opvallend mooie pizzicato’s van de cello’s. Na de Sicilienne werd  afgesloten met de dood van Mélissande, waarbij de hoorns de treurige gebeurtenis kleur- en klankrijk omlijsten.

Van de Fransman naar de Duitse componist Richard Wagner is in veel opzichten een fikse stap. Wie met de zangeres de tekst van de Wesendonck-Lieder volgt in het uitstekend verzorgde programmaboekje komt onder de indruk van het continu uitgesproken verlangen naar een onvervulde liefde, die vooral in de Duitse taal het meest expressief wordt vertolkt: een hart smacht; vergaan in tranenstromen; in zalig zoet vergeten; in smachtend verlangen; mijn hart, zo zwaar. En titels van de vijf verzen als: De Engel, Pijn en als laatste Dromen. Toch waren deze  gedichten van deze Mathilde Wesendonck zelf en wilde Wagner  - zoals hij schreef -  met deze liederencyclus voor de mooiste van zijn dromen een gedenkteken oprichten.

Infectie

Hoewel sommige bezoekers bij hun keuze voor dit concert vooral waren aangetrokken door de aangekondigde sopraan Charlotte Margiono (met haar wonderschone Margiono-timbre, zoals een recensent ooit schreef), deze bleek door een stemband-infectie verhinderd en werd vervangen door de jongere  Deirdre Angenent. Geen gemakkelijke opdracht, die zij evenwel met haar eigen warme en heldere stem uitstekend vervulde, waarmee de inhoud van deze niet eenvoudige teksten heel expressief en beheerst  werd vertolkt.

De begeleiding van het orkest was dienovereenkomstig. Samen maakten zij dit deel van het concert tot het absolute hoogtepunt. Zij kregen dan ook van het  publiek een staand  applaus.

De 3e symfonie van Beethoven sloot dit concert waardig en overtuigend af. Aanvankelijk bedoeld als huldiging voor en dus opgedragen aan Napoleon veranderde de componist, boos en diep teleurgesteld toen zijn idool zich tot keizer liet uitroepen de titel in Heroïsche Symfonie: Sinfonia Eroica.

Vooral het eerste deel is een mengeling van heroïsche energie en elegische pathetiek met een explosie van klanken: een glansrol voor de hoorns en alle  andere blaasinstrumenten. Daarna gevolgd door diep grommende, dramatische contrabassen in de Marche Funèbre.

Snelle passages van de strijkers vormen de inleiding tot het grandioze slottoneel van dit altijd weer fascinerende werk. Het HanzeOrkest is bijzonder goed op weg in de handen van deze voortreffelijk leidinggevende dirigent.

 Jan Toor

 

afbeelding

 

Op onze facebook pagina kunt u ook e.e.a. vinden. Een link staat links onderaan in het menu